Jobdigger klanten een helder en duidelijk beeld van de prestaties van haar teams binnen het Jobdigger platform kunnen geven, dat was de opdracht die ik van Jobdigger mee kreeg. Aan de hand van die opdracht ontwikkelde ik een dashboard waarmee teammanagers en systeembeheerders, hun teamleden op een zo efficient mogelijke en succesvolle manier Jobdigger kunnen inzetten om de gestelde doelen te bereiken.
KLANT: Jobdigger
PERIODE: Nov. 2023 - Maa. 2024
ROL: UX/UI Designer (freelance)
TOOLS:
Adobe XD
Over Jobdigger
Jobdigger is een organisatie die zich richt op het verzamelen en analyseren van arbeidsmarktgegevens. Ze bieden tools en diensten aan om bedrijven, recruiters en werkzoekenden te helpen inzicht te krijgen in arbeidstrends, de vraag naar vaardigheden en salarisinformatie. Door gegevens uit diverse bronnen te verzamelen, zoals vacature websites en sociale media, biedt Jobdigger waardevolle inzichten voor het nemen van strategische beslissingen in de arbeidsmarkt.
Mijn werkzaamheden
Als freelance UX/UI Designer help ik Jobdigger op part-time basis bij het verbeteren van de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van haar platform. Een van de onderdelen van de website waaraan ik heb gewerkt, is de zogenaamde gebruiksmonitor, een dashboard dat het gebruik van de teams inzichtelijk maakt en waarmee systeembeheerders en teammanagers de teams kunnen beheren.
Mijn aanpak
Door middel van brainstormsessies met een geselecteerde groep gebruikers en stakeholders vergaarde ik samen met het productteam van Jobdigger inzichten, die ik vervolgens gebruikte in het ontwerp van deze gebruiksmonitor.
Het dashboard
Via het menu van de website beland de gebruiker in de Gebruiksmonitor omgeving van het Jobdigger portaal. Dit dashboard geeft een overzicht van de diverse teamleden, toont het o.a. een gebruikers Top 5, een vergelijking tussen teams en een Tips & Tricks overzicht. Daarnaast kunnen de teammanagers en systeembeheerders de overzichten per team bekijken, teams beheren en kunnen systeembeheerders nieuwe teams toevoegen.
Om de teamleden te motiveren, hebben teammanagers en systeembeheerders de optie om Tips & Tricks met hen te delen. Deze Tips & Tricks bieden advies aan de teamleden over hoe ze meer rendement kunnen halen uit het gebruik van Jobdigger, en geven ook voorbeelden van succesvol gebruik door andere gebruikers binnen het team.
De Jobdigger Gebruiksmonitor heeft 3 gebruikersgroepen: systeembeheerders, teammanagers en teamleden. De eerste twee genoemde groepen hebben autorisatie om teams te beheren. In de linkersectie van de Teams beheren pagina vind je een overzicht van alle werknemers van de organisatie, terwijl de rechtersectie de leden van het geselecteerde team weergeeft. Leden kunnen eenvoudig van de ene naar de andere sectie worden verplaatst, bijvoorbeeld door middel van drag-and-drop.
Naast het beheren van teams heeft de systeembeheerder ook de bevoegdheid om nieuwe teams aan de Gebruiksmonitor toe te voegen. Je kunt naar deze pagina navigeren door op de "Team toevoegen" knop in de filtersectie van de dashboardpagina te klikken. Op deze pagina vul je aan de linkerkant een formulier in met specifieke gegevens, terwijl je aan de rechterkant werknemers selecteert die je aan het team wilt toevoegen. Je kunt er ook voor kiezen om achteraf - via de Teams beheren pagina - leden aan dit nieuwe team toe te voegen (zie het linker voorbeeld).
De Gebruiksmonitor is slechts een van de vele aspecten van de Jobdigger website waaraan ik heb gewerkt. Het streven van deze organisatie is om voortdurend het gebruiksgemak van dit platform te verbeteren en hun klanten een zo hoogwaardig mogelijk product te bieden.